(David Lynch - Fire Walk with Me)
Lynch a sorozat befejezése után nem sokkal hozzá is látott egy újabb egész estés történet leforgatásához, mely a 30 rész alatt megismert szereplők előéletét dolgozza fel. A film nagyjából ugyanab- ban a szellemben született, mint a későbbiek. Ötvöződik benne a televízió számára nélkülözhetetlen tömegszóra-koztatás eszméje, illetve Lynch sem igazán szab határt (vagy legalábbis Mark Frost nincsen annyira erőteljesen jelen készítésnél) szárnyaló elképzeléseinek (de inkább ez utóbbi dominál, hisz rengeteg elem - mely az előbbi számára írható - hiányzik az alkotásból).
A mozi egyébként az egy évvel ezelőtti gyilkosságot (Cooper ügynök előző ügye), majd pedig Laura Palmer halála előtti utolsó napjait kívánja bemutatni, s eddig fel nem fedett összefüggésekre óhajt rámutatni. A szereplők közül csak Lara Flynn Boyle cserélődik ki, így Donna szerepét Moira Kelly vállalja magára. Illetve természetesen az előző ügy kapcsán feltűnik még néhány eddig meg nem ismert alak (köztük David Bowie is egy-két jelenet erejére).
A film magáért beszél, nem kíván túl sok kommentárt. Hozza a sorozat hangulatát, egyértelműen érződik rajta Lynch keze munkája. Szürreális jelenetekben bővelkedik, s a misztikum szinte az első pillanattól kezdve része a történéseknek. Ami viszont teljesen hiányzik, az a humor. Sokkal komolyabb hangvételű a történet, hisz ehhez a témához nem feltétlenül passzolna az a hangulat, de mindettől függetlenül rettentően meglepő (vagy egyszerűen csak nincsenek jelen az ehhez szükséges karakterek és helyszínek).
Az alkotásból egyébként teljeskörű igazolást kapunk Laura személyiségéről, kikapcsolódási szokásairól, fiú ügyeiről. Továbbiakban lerántja a leplet a másik gyilkosságról, mely alkalmával az első betűs papírdarab előkerült a halott nő körme alól. Illetve fényt derít a félkarú valódi énjére.
A zenét továbbra is Angelo Badalamenti jegyzi, s ez is tökéletesen folytatja az eddigiek hagyományát. Viszont úgy tűnik, hogy Lynch még inkább megkedvelte ezt, hisz a film véleményem szerinti csúcsjelenete egyértelműen alkalmas lenne egy elég perverz és bőven 18-as karika feletti videó kliphez. Gondolok itt természetesen a „vörös lámpás” tánctérre és a rajta lezajlókra. Illetve többször megfigyelhető, hogy a szerepek felcserélődnek, s nem a zene kíséri a képet, hanem fordítva, mely a sorozatban azért egyértelműen nem így történt.
Érdemes még megemlíteni egy-két mozzanatot, melyről ezelőtt nem is igazán lehetett tudomásunk. Hisz Bobby Briggs gyilkosságára nem derül fény, s arra sem, hogy a félkarú jelen volt Laura halálánál. Sőt ugye arról sem esik szó pontosan, hogy Donna tisztában volt legjobb barátnője kettős életével. S még biztos számos kis apróságra fény derül, mely most elkerüli figyelmemet.
A film természetesen leginkább egy feloldozás, mely teljesen tisztára mossa a tragikus hős lelkét, s lényegileg felmenti minden lehetséges vád alól (hisz a történetében kódolt tragédia, s az e kibontakozásához vezető út nem az ő hibája). Illetve bővebb betekintést enged a Fekete-barlang titkaiba (hisz talán több jelenet játszódik ott, mint az egész sorozatban), de ennek kifürkészése már legyen a ti dolgotok. S ha valaki fényt tudna deríteni a nagymama és kisfia kilétére, azt szívesen meghallgatnám.