Colere

Film, zene, könyv meg ami jön/jött velem szembe.

Köszönet

Köszönet a bejegyzések javítgatásáért Juditnak!

Ezeket néztem, stb.

Egy kis zene

A little bit jazz:

Oxygene & others:

Tudnivalók

Creative Commons License

In memorian D.A.

Towel Day - Don't Panic

Ezek meg szintén az enyémek

Friss topikok

Az első színes képek

2008.10.21. 12:54 paulkemp

(Andrej Tarkovszkij - Katok i Skripka)

Andrej Tarkovszkij első filmje ez, mely előtt feltűnik a Mosfilm lógója. Eredetileg diploma- munkának készült, melyre így a kor (60-as évek Szovjetunió) elvárásai erősen rányomják a bélyegüket. Persze ennyivel nem lehet lesöpörni az alkotást, hisz esetlensége ellen- ére, már itt egyértelműen megmutatkozik a rendező zsenije, s nem egy stílusjegy tűnik fel, melyek a későbbiekben visszaköszönnek majd.

A történet, egy fiú és egy férfi bimbózó barátságát regéli el, mely eleve halálra van ítélve. Ahogy a címből is lehet következtetni két különböző világ - a hegedő (a kultúra, a fiú) és az úthenger (a munkás, a férfi) - találkozásának lehetünk szemtanúi. Melyet szinte végig hegedűszó kísér, s ezzel pótolva a párbeszédeket (hisz nagyon kevés hangzik el a film 40 pár perce alatt).

Ebből kiindulva talán ismét Hegelhez kellene nyúlnom, hisz bizonyos értelemben a film a művészet felsőbbrendűségéről szól (de a kor elvárásai miatt tartalmazza a munka magasztosságát is, ha másban nem a gyermek kíváncsiságában és örömében, mikor felülhet a gépre, illetve az utolsó jelenetben mindenképpen). Ugye Hegel (és kortársai közül sokan mások) a művészeteket, mint az abszolútum megnyilvánulásait tartják számon (vagy éppen fordítva, a művészetben megnyilvánul az abszolútum). A filmben ez a gondolat leginkább abban a jelenetben nyilvánul meg, mikor Szása (Igor Fromcsenko), azaz a fiú játszik Szergejnek (Vlagyimir Zamanszki), s a zenész a fényben tündökölve alkot valamit, míg a munkás az árnyékban meghúzódva elérzékenyül a 7 éves fiúcska játékától.

Persze a jelenet fordítva is értelmezhető, hogy míg a szorgos munkás az árnyékok közt megbújva építi a jövőt, addig a művész a rivaldafényben szórakoztat csupán, s nem hagy semmi maradandót (vagy inkább kézzelfogható eredményt) maga után.

A mozi e jelenet mellett bővelkedik még számos zseniális filmnyelves megoldásokban, illetve rettentően jó a kamera kezelése. Hihetetlen érzékről tesz tanubizonyságot ezzel Tarkovszkij.

Gondoljunk csak (hogy visszakapcsolódjuk azért az eddigiekhez) a régi ház lebontására, mely esőben a naptól elzárva a semmivé válik, s ahogy az enyészet lesz úrrá rajta hirtelen, feltűnik a hatalmas, napfényben fürdő, modern épület.

Vagy gondoljunk azon hosszabb snittekre, melyek szavak nélkül lassan hömpölyögnek, s a kamera képes rácsodálkozni (elidőzni dolgokon) olyasmire, mely talán nem is olyan lényeges. Mintha a történet ideje csupán vánszorogna, s az egész követné a karakterek hangulatát (gondoljunk vissza ismét az épület lebontására, mely közben eltűnik egy pillanatra Szása és hirtelen mily zaklatottá válik a kamera).

Mindezen kívül esztétikai hitvallást is kiol- vashatunk a filmből, hisz a legszembetűnőbb motívum a tükröződéseken való elidőzés, vagy a velük való játszadozás. Mintha a rendező elmondaná, hogy film csupán tükörképe a valóságnak, megmutatja azt, bár időnként ferdén és homályosan, de valahogy mindig arról szól.

Nem szabad túlzásokba esni az alkotással kapcsolatban, hisz a tökéletestől még messze áll, mindezek ellenére. Elmondható viszont, hogy érdekes alkotás, de még nem közelíti meg azokat a filmeket, melyek Tarkovszkit csupa nagybetűvel írták bele a film enciklopédiájába.

23 komment

Címkék: kritika film

A bejegyzés trackback címe:

https://colere.blog.hu/api/trackback/id/tr89724567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszisz · http://nyusszogo.blog.hu 2008.10.21. 19:03:59

Érdekes, hogy valakinek a diplomamunkáján 50 év után is gondolkodnak, míg másoké csak porszem a világegyetemben :) Belegondolva a mai rendszer talána a régebbinél is elnyomóbb (csak mert néha aki írja a dolgozatot, abba sem szólhat bele, mi legyen a címe /persze van, aki nem is akar/; ez már nagyon off, azért inkább ide írtam).

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.21. 19:44:03

hát igazság szerint ha azt veszük, hogy a filmnek minmdenképpen kellett lennie egy a kommunizmust kielégítő olvasatának az is éppen eléggé elnyomó, az már másik kérdés, hogy tartkovsky könnyedén kijátszotta a rendszert, s nekünk (50 évvel később) megadatott, hogy elgondolkodjunk rajta, hogy mit szótt még bele.

jeffrey_goins 2008.10.23. 05:43:18

"Szása (Igor Fromcsenko), azaz a fiú játszik Szergejnek (Vlagyimir Zamanszki), s a zenész a fényben tündökölve alkot valamit, míg a munkás az árnyékban meghúzódva elérzékenyül a 7 éves fiúcska játékától." Ezt annyira, de annyira el tudom képzelni egy szocreál festményen, hogy szinte már mosolygok rajta! Bár előbb meg kellen néznem a filmet...
A másik dolog. Nyuszisz! Ha ötven év múlva annyit beszélnek majd rólad mint mondjuk most Tarkovsky-ról, akkor ne aggódj, lesz aki a te diplomamunkádat is megnézze/elovassa/stb.

nyuszisz 2008.10.23. 09:53:13

Rólam nem fognak annyit beszélni :) A diplomamunkáimat, pedig boncolgatták már elegen. Bár bevallom a másodikat visszacsentem az államvizsga után, mert már az elsőnél fennált, hogy lemásolják, bár nem zavar annyira, mert amiatt nem éreztem sajátomnak, hogy mindenbe beleszóltak. Viszont a második, az nagyon a szívem csücske, ott teljesen a saját ötletemet valósíthattam meg, és nem akartam, hogy megismétlődjön valahol.

jeffrey_goines 2008.10.23. 12:11:17

Kíváncsivá tettél, és egyszersmind belegázoltál a kis lelkebe. Ugyanis, én azt gondolom, hogy az emberi tudás közös...amit én tudok, írok, teszek, stb. az mindenkié, tehát bárkié...ez nem lopás!!! Én ilyen alapon töltök le iszonyatos értékű zenét, és így nem kell magam rosszul éreznem e miatt (Fúúú, mennyivel tarozom már David Bowienak (: ) :)
Na jó, ez elég durva sarkitás. De egyébként tényleg, mi az a kincs, amit ennyire féltesz?

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.23. 14:45:55

egyet értek jeffrey_goines, teljesen igazad van, és én is kíváncsi vagyok mit rejtegetsz nyuszisz

nyuszisz 2008.10.24. 16:32:37

Egyetértek veletek, nem erről beszéltem, a zenéket én is letöltöm, és hallgatom, de utána nem adom ki mintha a saját művem lenne, gondolom ti sem.

jeffrey_goines 2008.10.24. 21:26:11

Igen, ez tényleg lényeges különbség, sőt én ha olvasok valamit és ezt felhasználom a saját munkámban, akkor szépen, becsületesen lehivatkozom. És remélem, ha valaki, valaha bármit olvasna, amit én vetettem papírra, akkor megteszi ugyanezt. Te nem bízol ebben?
De mindemellett továbbra is kíváncsi vagyok, mi az amit ennyire féltesz? Ha rájöttél a hideg-fúzióra akkor tudasd a világgal, hagy tudja magát elpusztítani. :)

nyuszisz 2008.10.25. 10:52:31

Nem bízom ebben, mert meg is jelentették, igaz nem az egészet, csak az adataimat, de aztán úgy gondoltam, jobb, ha nem fordul elő még egyszer, azzal nem foglalkozik senki, hogy hivatkozzon egy dmunkára. Amúgy egy állatról szólt, amit megfigyeltem, a másik meg emberekről, akiket szintén figyeltem, hogyan hatnak rájuk dolgok:).

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.25. 11:15:58

kezdelek nem érteni. akkor most mit jelentettek meg egész pontosan?

illetve a plagizáció elég komolyan vett dolog a tudományos életben, szóval még egy dmunkára is nagyon komlyan ügyelnek, szóval e miatt ne agódj.

és egyébként ha már ilyen megfigyelésekről írtál, akkor mit is végeztél egész pontosan, már csak hogy a kiváncsiságom kielégüljön.

nyuszisz 2008.10.25. 12:54:32

Konkrétan egyik saját megfigyelésemmel találkoztam egy publikációban, ami benne volt a dmunkámban. Nem akarok elkeseríteni senkit, plágium ide, vagy oda, ezt ezen a téren nem veszik komolyan, sőt, hiszen úgysem néz utána senki. Engem amúgy az nem zavar, ha valamiről átveszik a véleményemet, mondataimat vagy ilyesmi, ez nem biztos, hogy szándékos, de akkor zavart az, mert annál többről volt szó, meg én is azt hittem, hogy ilyen nincs. A másikat egy évvel később készítettem, akkor még nem tettem túl magam mindezen.
Az állattal kapcsolatban, mindent figyeltem, az életmódot, a fejlődést, stb.
Az emberekkel pedig, hogy bizonyos műalkotások, hogyan hatnak rájuk.

jeffrey_goines 2008.10.25. 16:48:49

Hűűű...milyen állatot? Ez tényleg egyre izgalmasabb! És egyébként a plágiummal kapcsolatban egyet értek paulkemp-el, én tudok olyat, hogy tdk dolgozat egy része miatt bíróság elé került az ügy...illetve gondolom van valamilyen testület, vagy nem is tudom pontosan hogy működik ez...
A sztori az volt, hogy az egyik tanárom egy tdk dolgozat opponense volt, és rémlett neki hogy azt a gondolatot már valahol olvasta, amit a delikvens nem hivatkozott le. Erre ő, mint opponens visszadobta a munkát, mire a dolgozat írója fellebbezett. Nem tudom mi lett a dolog vége, mert végül is két ember egymástól tök függetlenül is kitalálhatja ugyanazt (lásd: NyLon, rádió), bár ennek elég kicsi az esélye. A dolog tanulsága, hogy ezt igenis lehet komolyan venni, és lelkiismeretes emberek ezt így is szokták. Szóval védd magad! Csak van rá valamilyen mód?!
De visszatérve a sokkal érdekesebb kérdéshez milyen állatot figyeltél? Ez hihetetlen érdekes lehet!

nyuszisz 2008.10.26. 10:27:48

Ó, de kíváncsi vagy :)
Nem jó ez így, nagyon szétoffoltam ezt a posztot.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.26. 12:47:44

szerintem teljesen mindegy, hogy off vagy on, sőt örülök neki, hogy kezd kicsit életszagúbbá válni miattatok ez a blog.

ráadásul én is nagyon kiváncsi vagyok, szóval beszélj (írj) nyuszisz.

nyuszisz 2008.10.26. 17:05:46

Na, jó :)
Szóval ti biztos jobb egyetemre jártok/jártatok, mint én, de nálunk szinte szokás a másolgatás, és nem csak úgy gondoltam, hogy a diákok egymásét. Mondjuk az is érdekes kérdés, hogy egy konzulens, mit tehet egy dolgozattal, bár az ő munkája is, csak nem egészen. Erről, mit gondoltok?

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.27. 20:05:10

Hát nállunk filó szakon az ilyesmi nem divat, de ez azt hiszem érthető, hogy itt kicsit máshogy zajlanak a dolgok még a BTK-s szakoktól is.
Hogy egy konzulensnek mennyi köze van a dolgozathoz, hát ez érdekes kérdés, szerintem semmi, ha jól teszi a dolgát. Hisz ebben az esetben csupán a kószáló dolgazatírót segíti helyes mederben maradni, esetleg szakirodalmat javasol neki. (az én esetemben pl. a konzulenseim első sorban baszogatnak, hogy csináljam, s nem filmeket nézzek, vagy olvassak :D)

jeffrey_goines 2008.10.28. 16:02:05

Úgy szintén! Nekem sem sokat segített a konzulensem. Konkrét példa ismét: Szükségem lett volna valamire Kína szociálpolitikájáról...hűűű :).....és kértem segítséget, mire a konzulensem ideadta egy olyan ír fazon e-mail címét - aki ezzel foglalkozik - hogy írjak neki, ő biztosan tud-, és fog is segíteni. És meglepő vagy sem, az ír prof hihetetlen készséges volt, egy csomó linket küldött, meg egy ideig még leveleztünk is. Szóval a konzulens az csak egy mankó, de nem sorvezető, nekem ez a tapasztalatom...

jeffrey_goines 2008.10.28. 16:05:13

...és még valami! Paul Kemp, nincs esetleg kedved szerdán este egy sör mellett folytatni a Svejkben? Ha már az életszagúságról beszéltél....

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.28. 22:43:26

hát én ott leszek, remélem arra is rájövök, hogy te ki vagy :D

nyuszisz 2008.10.30. 07:56:48

Végül mi történt? Felismertétek egymást?

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.30. 12:13:03

vagy nem fedte fel magát, vagy el sem jött, de van már legalább tippem, hogy ki lehet az :)

nyuszisz 2008.10.30. 18:15:56

hú, ez félelmetes :)

jeffrey_goines 2008.10.31. 14:26:31

Hááát, tróger voltam és nem mentem el, de azt hiszem ki9derült...
süti beállítások módosítása