Colere

Film, zene, könyv meg ami jön/jött velem szembe.

Köszönet

Köszönet a bejegyzések javítgatásáért Juditnak!

Ezeket néztem, stb.

Egy kis zene

A little bit jazz:

Oxygene & others:

Tudnivalók

Creative Commons License

In memorian D.A.

Towel Day - Don't Panic

Ezek meg szintén az enyémek

Friss topikok

"Minden tapasztalat segít megtalálni az Utat"

2008.10.27. 19:39 paulkemp

(Pan Nalin - Samsara)

Talán néhány tisztában vannak azzal, hogy az indiai (és ehhez közeli) filmgyártás nem csupán a Rushdie által is bemutatott Booly- wood-val kezdődik és ér véget. A legjobb bizonyíték erre talán Pan Nalin munkássága. Az indiai rendező két legismertebb filmje hazánkban is elért, s valami olyan káprá- zatos élményt nyújtott, melyet nehéz vissza- adni.

A Samsara lesz az talán, mely a két alkotás közül a könnyebben befogadható, a nélkül, hogy mélyebb ismereteink lennének a Budd- hizmusról, az indiai mitológiáról. Hisz a „misztikus szerelmi történet” falai közzé rejtett mondanivaló, talán könnyebben érthető, mint a Virág völgyében hasonló keretek között felvázolt indiai mitológia. Bár nehéz lenne megmondani, hogy az európai gyökerekkel rendelkező filmművészeten edződött szemek, valójában hogyan is reagálnak arra az igen különös filmnyelvre, mely a Samsara képkockáin előbukkannak.

De mielőtt túlságosan eltérnék eredeti célomtól, lássuk inkább a Samsara-t (A lélek körforgása). A film egy fiatal szerzetes egyik életének röpke epizódja, melyben a megvilágosodáshoz vezető út egy furcsa fejezetével ismerkedhetünk meg. Tashi (Shawn Ku, kinek ez idáig ez az egyetlen alakítása, de rendezőként és íróként több filmet is jegyez) tehát éppen egy „lépcsőfokot” lépett a dogmatikus Buddhizmus képzeletbeli lépcsőjén. De hosszú utazásából visszatérve azt veszi észre, hogy testi vágyai nem apadtak, sőt egyre erőteljesen törnek rá.

Eddigi életéből így egy nő, Perma (Christy Chung) szakítja ki, kiért feladja szerzetesi életmódját, s egy a világtól elzárkózott völgy- ben telepszik le. Életük úgy tűnik, hogy boldogan csordogál a helyes mederben, míg egy konfliktus (a kereskedővel, ki a völgy terményeit átveszi, s áruba bocsátja a világban) után a „megálmodott” világuk összeroppan. Nem csupán a modern kultúra, de egy másik nő is betolakszik ebbe a meghitt állapotba.

A filmet több oldalról is megközelíthetjük, de lényegileg szinte ugyan oda jutunk. Elhangzik a főhős szájából egyszer, hogy hogyan járhatná be Sziddhárta útját, ha ő nem tapasztalta meg azt, amit a „példakép” igen. Már pedig az egykori herceg családos ember volt (feleség, gyerekek), s ebből kiszakadva, több utat is kipróbálva ért egy Bodh-Gaya (fügefa) alá, ahol is végül felébredt.

Azaz így egy kritikát fogalmaz meg a Budd- hizmussal szemben, de ez itt nem ér véget. Hisz, ahogy szintén elhangzik a filmben Perma szájából, az emberek megfeledkeznek a nőről, kit Gautama herceg maga mögött hagyott, pedig a történetnek ő éppen olyan fontos szereplője, mint a Buddhává vált taní- tó.

Ezeken kívül természetesen az egész indiai-tibeti (stb.) kultúrának kérdéseket tesz fel a modernitás-hagyomány témakörében, de iga- zából a film nem is az ilyen jellegű utólagos eszmefuttatások miatt zseniális (melyek talán megpróbálják a történetet Sziddhárta életével párhuzamba állítani, s morális felvetéseiben talán túl is mutatnak azon). Hisz ezek csupán egy történetet vesznek alapul, melynek összetevői nyugodtan fel-, kicserélhetőek, értelmezhetőek, s így nem igazán lépi túl azt a filmes paradigmát, melyben általában mozgunk. A lényeg azokban az elidőző képekben van, melyeket talán Tarkovszkijhoz tudnék hasonlítani, de mégsem. Inkább azt lehetne mondani, hogy a képek pont azt a nézőpontot adják vissza melyet egy a megvilágosodás felé tartó szerzetestől várunk. Abban a történetmesélésben, mely annyira idegen, s mégis ismerős, hogy szavakkal szinte visszaadhatatlan (hisz nehéz lenne azt mondani, hogy egy tipikusan a dialógusokra, vagy a non-verbális eszközökből épül fel a történet).

Ha egy szóval kellene összefoglalni, akkor lehet egyszerűbb dolgom lenne, hisz a ha azt mondom a film végén, hogy ez gyönyörű volt (szinte vissza adja azt a csodás, hogy mily fantasztikusan szép is az a világ, melyet szürkének és csúnyának látunk a mindennapok miatt) , akkor járok a legközelebb az átéltekhez. Természetesen itt nem csak a Himalája háttérben meghúzódó festői tájaira gondolok, hanem valami többre, valami olyan romantikus élre, melyet európai fejjel talán meg sem érthetek. A transzcendentalitás olyan szintjére, mely nekem soha nem adathat meg. Az egész mintha egy pillanatra kiszakítana, de utána magamra hagyva (mint ahogy a fentebbi gondolatokból is leszűrhető nem váltott meg az alkotás) visszaenged zuhanni abba a habitusba, amibe beleszülettem (bár érdekes lenne ezt egy másik kiindulópontból megtárgyalni, hogy végül is ez is egy tapasztalat.)

.

11 komment

Címkék: ajánló kritika film

A bejegyzés trackback címe:

https://colere.blog.hu/api/trackback/id/tr79735079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszisz 2008.10.27. 22:13:37

Olvastad a Sziddhárta c. regényt? Csak úgy eszembe jutott az írásodról, én már régebben olvastam, alig emlékszem, ott is a megvilágosodás volt a cél, és európai fejjel.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.27. 22:23:37

hessétől ezt még pont nem, de fel van írva az olvasni valók közzé

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.27. 22:28:10

na de hogy a lényegre is válaszoljak. megvilágosodás európai fejjel, nekem ez szinte hihetetlen, nagyon máshogy vagyunk mi társadalmilag, kultúrálisan (stb) meghatározva, hogy ezt így lehessen nállunk értelmezni, csak abban az esetben (amit említettem is a poszt végén), hogy a léleknek ez is egy tapasztalat (egy fejezet a nagy utazásból). - bár lehet el kellene olvasni és valami nagyon új dologra jönnék rá (egyébként valaki aki olvasta és emlékszik rá, érdemes?)

nyuszisz 2008.10.28. 08:35:00

Annyira azért emlékszem, hogy érdemes elolvasni, ha már olvastad a többi regényét, akkor nagyjából tudod, mire számíthatsz. Hesse regényeiben sokszor keresi önmagát a főhős, és ez lehet a megvilágosodás, ha képes végül elfogadni önmagát, a társadalmat stb. Ebben a regényben jut el oda, hogy a vallások végül elveszítik a különbségeket, csak a csupasz lényeg, amit felismer az marad, és az általános érvényű, mindegy hogy európai vagy hindu, azt hiszem érthető, bár valójában nem tudom, mivel európai író írta, számunkra érthető az biztos. Neked biztosan tetszeni fog, mert érdekelnek a keleti vallások. Aztán a tudásvágyról is szól, bár az ugyanaz, mint a megvilágosodás vágya. Ha egy mondatban fejezném ki, arra nagyon alkalmas ennek a posztnak a címe, mert mindenféle tapasztalatot kipróbál a könyv is.
De mi is a megvilágosodás? Én ezt, mint európai, nem tudom, annyira felfogni, mármint ilyen egyetemlegesen nem.
Hessét egy időben nagyon szerettem, mint most Ellis könyveit, úgy elolvastam szinte minden regényét, mikor még elsős voltam. Lassan elfelejtgetem őket, ezt nagyon sajnálom, ilyenkor úgy érzem, nem sok értelme van olvasni, persze ez nem így van, azért sokszor megmarad valami.

Pimander · http://pimander.blog.hu 2008.10.28. 08:53:58

Ezzel azért vitatkoznék. Mármint, hogy a "megvilágosodás" az európai kultúrától és gondolkodástól valami idegen folyamat, állomás lenne. Ez olyan lenne, mintha azt mondanánk, hogy a nyugati ember sohasem láthatja olyannak a világot, amilyen az valójában. A buddhizmus morális és gyakorlati (technikai) rendszerében nincs semmi, ami speciálisan keleti lenne, azok csak a külsőségekben láthatók, de az lényegtelen. Például helyes életvitelt folytatni Nyugaton is éppúgy lehet, mint Keleten. Ha a külsőségek lényegét felismerjük, talán már nem is látunk olyan nagy eltéréseket. Az igaz, hogy vannak olyan hatások, amelyek ezt a folyamatot segítik vagy gátolják, ebben mi talán tényleg rosszabbul állunk, de ez inkább kifogás a részünkről, mint valós akadály.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.28. 11:54:23

nem nem azt akarom mondani, hogy az európai ember nem láthatja annak a világot, ami, sőt ettől, mint reményeim szerinti valamikori fenomenológus nagyon távol állok, arról van inkább szó, hogy a megvilágosodás ebben a kontextusban inkább egy életmód, melyre semmi esélye nincsen egy európai embernek (legalábbis az esetek nagy többségében). illetve a világról alkotott képünk annyira erősen kódolva van nyelvünkbe, kultúránkba, társadalmunkba, hogy az ebből való kitörés nagyon nehéz, szinte lehetetlen. a belátások természetesen megtehetőek, az úton való elindulás is mindenképpen lehetséges, de abban a megvilágosodához, szerintem itt ebben a közegben nem lehet eljutni, max egy álomás lehet az oda vezető úton.

Pimander · http://pimander.blog.hu 2008.10.29. 09:01:41

Azért remélem, hogy nem ilyen kilátástalan a helyzetünk. :-) A nyelvi-kulturális-társadalmi "kódokat" valóban szinte lehetetlen meghaladni értelmi szinten, de nem is így kell. Aki a fogalmi gondolkodáson képes túllépni, teljesen mindegy, hogy annak milyen formáját haladta meg. A "megvilágosodás-technikák" Nyugaton is kialakultak (pl. alkímia, gnózis, hermetika, de még a nagy vallások ezoterikus rendszereiben is), csak itt máshogy hívják, más a módszere és sok esetben nincs olyan részletesen és áttekinthetően kimunkálva, mint pl. a buddhizmusban. A rendszerek közötti különbözőségek legtöbbször lényegtelen eltérések. Egy hindu vagy egy buddhista málát tart a kezében, egy keresztény meg rózsafűzért. Az előbbi a mantrát számolja vele, az utóbbi meg az imát (az is mantra), az előbbi egy Síva vagy Buddha kép előtt összpontosít, az utóbbi meg mondjuk Jézus képe előtt. Az is lehet, hogy a "megvilágosodásról" alkotott nyugati képen kellene egy kicsit változtatnunk, nem mindig lepelbe bújt, buddhista szerzetesre kellene asszociálni, mint ahogy a kereszténységről sem kizárólag a szerzetesek jutnak eszünkbe.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.10.29. 14:21:25

ezek mind jogosak, de a kommunikációjuk, illetve a megítélésük (lásd. templomosok) nagyon más, míg egy buddhista "szent" ember tanítja a népet, addig a pap elmondja, hogy mi van legfőképp szerintem a problémák ebben az aspektusban kersendők.

2008.11.02. 10:13:31

És ez az a film, amit nem láttam (többek között). Pedig ezen poszt is azt erősíti meg, hogy érdemes megnézni.
Keleti és nyugati...
Alapvetően más a két világ, ezzel egyetértek.

Itt nálunk, nyugaton nincs is megvilágosodás. A keresztény kultúrkör legnagyobb prófétája, Jézus nem megvilágosodik, hanem már eleve Isten fiaként születik.
Buddha pedig elhagyja vagyonát, rangját, még családját is, mindenét maga mögött hagyja, hogy később megvilágosodjon.
Eleve más a két világ és tanítás.
Szerintem.

Pimander · http://pimander.blog.hu 2008.11.03. 11:25:20

Úgy is megközelíthetjük a kérdést, hogy a számtalan különbözőség és számtalan hasonlóság közül melyiket keressük, melyiket akarjuk meglátni. Ez a film éppen arról - is - szól, hogy mennyire azonosan, hasonlóan vagyunk mi emberek összerakva, hogy a motivációink, a vágyaink, a bukásaink, a tévedéseink is mennyire azonosak - a külső adottságoktól teljesen függetlenül. És éppen ebből adódóan a lehetőségeink sem lehetnek gyökeresen eltérőek. Hogy Nyugaton nincs is megvilágosodás? Megyek és kiugrok az ablakon... A francba, földszint!

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.11.03. 18:35:08

de lehetőségeink lényegileg végtelen száma (melyenek e tekintetben csak a fantázia szab határt) gyökeresen eltérőek, ha már csak azt nézem, hogy én európaiként általános iskolás koromtól kapom a tudomány központú világnézetet, s nem mint egy lehetőséget, hanem mint a valóságot, akkor nagyon is be vagyok határolva, s nem igazán hasonlítok egy tibetire, egy indiaira, kinek a világ a lehetőségek, az aspektusok végtelen tájképe (azt hiszem, hogy ez olyan hátrány, melyet nehéz leküzdeni - ha úgy tetszik a feladat átlépni saját árnyékomat, de az nem fog menni - egyébként majd folytatom tovább a témát a korábbiakban nyuszisz által említetett hesse művön keresztül, ha befejeztem)
süti beállítások módosítása