Colere

Film, zene, könyv meg ami jön/jött velem szembe.

Köszönet

Köszönet a bejegyzések javítgatásáért Juditnak!

Ezeket néztem, stb.

Egy kis zene

A little bit jazz:

Oxygene & others:

Tudnivalók

Creative Commons License

In memorian D.A.

Towel Day - Don't Panic

Ezek meg szintén az enyémek

Friss topikok

6655321

2008.05.28. 10:54 paulkemp

(Anthony Burgess - Gépnarancs,

Stanley Kubrick - Mechanikus narancs)

Burgess regénye azt hiszem, minden későbbiekben elhangzó ellenvetésem ellenére, a kiválóan sikerült Stanley Kubrick film hatására került a kezembe. Első nekifutásra pár oldal után félretettem, hogy majd máskor, melyet betudok a szokatlan nyelvezetnek, s a rengeteg szláv szónak, melyek rettentően megnehezítik a „szórakozni” vágyók feladatát. Másodjára néhány oldal után viszont könnyedén vettem fel a fonalat, s hamar belerázódtam a kicsi elbeszélőnk, Alex történetébe. (A blogot rendszeresen olvasóktól elnézést a kis csalásért, de ezt kössétek ehhez)

 

 

A regény cselekménye nem túl bonyolult. Adott egy anti-utópia, melyben hősünk drúgjaival az önkifejezésnek csupán egy oldalát találja - esetleg kettőt - mégpedig az öreg ultra-erőszakot - illetve a régi digi-dugit. Természetesen a még 16 évet sem betöltött, agresszív, bár mégis a magas kultúrában járatos - főként a komoly zenében -, s meglepő intelligenciáról tanúbizonyságot tevő narrátorunk hamar a törvény kezére kerül. 2 évet húz le a rácsok mögött, ahonnan egy új lehetőség, a Ludovico-módszer - egy bizonyos átnevelő eljárás - önkénteseként kerül újra ki a jócskán megváltozott világba. S nem csupán a világ, de ő is új emberként, mondhatni a választás lehetőségtől teljesen megfosztott társadalmi katonaként kezdheti újra.

 

Még mielőtt teljesen felfedném a regény végkifejlettét, inkább elméláznék a mű legfontosabb kérdésfelvetésén. Mely ugye a fiatal „vezér” szabad akaratától való megvonásához kapcsolódik, vagyis milyen jogon játszik Istent az ember, s milyen jogon határozza meg a választást a jó és rossz roppant szubjektív ideái között. Természetesen semmi új nincs ebben, csupán a köntös az, mely teljesen új értelemben veti fel a kérdést. Hisz az eljárás talán Richard Condon A mandzsúriai jelöltben megismerhetett manipulációjára emlékeztet leginkább, ahol, mint akár most is megvalósítható veszélyként jelenik meg a teljes újraprogramozás.

 

Vagyis Burgess félelmét öntötte regényében, mely szerint a politikusok képesek gépekké degradálni bennünket, hogy a számukra/a többség számára elfogadható társadalmi rendbe beilleszkedjünk (s ezzel ter- mészetesen erősítsék pozíci- ójukat). S akár csak Orwell megrázó anti-utópiájában, mint birkák haladjunk a számunkra predesztinált úton.

 

E mellett természetesen a kiindulási lepusztult világ, illetve társadalom, mely teljesen átalakul lényegileg két év alatt (gondoljuk csak ennek legutóbbi itthoni aktualitására, a rend- szerváltás 1989-91-es lezaj- lására) is érdekes lehet az értő olvasó számára. Esetleg még az esztétikai ítéletek is édesen csenghetnek a könyvet forgató számára.

 

A celluloid szalag híveinek pedig ott van a közismert angol rendező dolgozata, mely szinte tökéletes vizuális megjelenítése a regénynek. Bár fél lábon álló alkotás csupán befejezésével, hisz elfelejti megemlíteni a végkövetkeztetést, s a cél előtti lépcsőfokon toporogva int búcsút a nézőnek.

 

Illetve elköveti a lehető legnagyobb hibát Alexszel kapcsolatban - melyet ellenvetésem ellenére sokan a film egyik legnagyobb jelenetének tartanak -, hisz az „Ének az esőben” magánprodukciója nekem sehogy sem fér bele egy a komolyzene iránt elkötelezett ember képébe. Nem az erőszak - mind fizikai, mind nemi - elkövetése, hanem a musical részlet éneklése okoz problémát számomra - mely bár értelmezhető lenne értékítéletként is tettei felé, de ez nem áll fenn, hisz az úgy imádott IX. szimfónia közben szintén kegyetlen képek jelennek meg fejében -, azaz teljesen idegennek érzem az ifjú szájából a közismert dalt.

 

Kubrick filmje tehát egy értelmezés a könyvhöz, mely kijelentés egyébként egész munkásságára értelmezhető. A jól összeválogatott alapanyagokat, mint zseniális mérnök rögzíti mozgóképre, mely átértelmezett történetek, már el vannak látva kamerájának plusz szűrőjével. Vagyis akár a Barry Lyndon, a Ragyogás, a Tágra zárt szemek és még folytathatnám, de végül is mind (két korai munkáját leszámítva: 1951 - Flaying Padre, 1955 - Killer”s Kiss) a már meglévő irodalmi alkotások illusztrációi, az elemeket összepakoló rendező értelmezésében.

Így ha megtehetem szerény javaslatomat, mindenképpen a könyvet részesíteném előnyben a filmmel szemben. Bár utóbbi is megér egy misét, hisz mostanra Malcolm McDowell, vagyis az Alexet alakító színész, illetve akármelyik karakter, vagy az egész díszlet annyira összeforrt a művel, hogy már-már nincs az egyik a másik nélkül. S hogy csak egy kis apróságot említsek, nézzétek meg az új kiadás borítóját.

5 komment

Címkék: kritika film könyv stanley kubrick

A bejegyzés trackback címe:

https://colere.blog.hu/api/trackback/id/tr63381850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2008.06.04. 12:47:50

a konyv vegere a neveles hatasara mas ember lesz belole, szoval akar jelentheti azt is.

konyv vs film, mindig a konyv a jobb :)

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.06.04. 15:35:53

nem nem a nevelés hatására lesz belőle más, ilyenről szerintem szó sincs, csupán felnő.

nyuszisz · http://nyusszogo.blog.hu 2008.09.29. 12:36:55

Talán azért énekli az Ének az esőben-t, mert nem szereti, olcsó zenének tartja?

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.09.29. 12:52:40

nekem még így sem igazán illik a képbe

nyuszisz · http://nyusszogo.blog.hu 2008.09.29. 12:58:29

Könyv vs film: tényleg a könyv szinte mindig jobb, de vannak ellenpéldák, talán a Ragyogás éppen Kubricktól, legalábbis azt mondják a könyv nem olyan jó.
süti beállítások módosítása