Colere

Film, zene, könyv meg ami jön/jött velem szembe.

Köszönet

Köszönet a bejegyzések javítgatásáért Juditnak!

Ezeket néztem, stb.

Egy kis zene

A little bit jazz:

Oxygene & others:

Tudnivalók

Creative Commons License

In memorian D.A.

Towel Day - Don't Panic

Ezek meg szintén az enyémek

Friss topikok

Új háborúk felé

2008.11.09. 14:57 paulkemp

(Andrej Tarkovszkij - Ivanova Detsvo)

Hruscsov odavetett megjegyzése, miszerint ők ugyan nem használtak ilyesmire gyerekeket teljes mértékben meghatározta a film szülőföldjének véleményét hosszú éveken át. Szerencsére a világ többi részén feltűnt az a hátteres szándék, mely a film felszíne alatt rejtőzik, s így méltán elismerté vált. Díjakban kifejezve egy Arany Oroszlán, s több mint 30 egyéb rangos jutalom. Tehát Tarkovszkij első egész estés filmje válaszolt a feltett kérdésre, azaz alkalmas a rendező a rendezésre.

De lássuk miről is szól a film. Iván (Nyikolaj Burljajev) a 12 éves fiú a II. világháborúban kémként tevékenykedik (úgy tűnik a bosszú hajtja, hisz anyját és testvérét lelőtték a nácik, míg határőr apja is hasonló sorsa jutott, bár lehet csupán játék a számára), könnyedén jut át a Volgán, a német vonalakhoz. Három orosz tiszt e közben védeni próbálja, de nemzetük és saját sorsuk fontosabbnak bizonyul a gyermeknél.

Tömören összefoglalva csupán ennyi az alkotás szinopszisa. De ebben benne rejlik több dolog is. Egyfelől az a hihetetlen újítás, mely szakít az eddigi szovjet háborús filmek narratívjával, s nem túlmagasztalt hősöket állít a néző elé, kik halomra gyilkolják a náci hódítókat, hanem egyszerű embereket, kiknek sorsát a háború kizökkentette medréből. Olyan emberekkel állunk szemben, mint mi magunk, kiknek a helyzethez kell igazodniuk, s ezt saját esetlenségükkel meg is teszik.

Apróbb momentumokban teljesednek ki ilyen szempontból a karakterek. Olyan röpke jelenetekben, mint Másának (Valentina Maljavina), az orvos asszisztensének régi barátja, ki a semmiből felbukkan egy pillanatban, mint egy másik élet képének egy apróbb darabja. Persze ez leginkább Ivánnál a leghangsúlyosabb kinek álmain keresztül egy háborútól mentes világ is felsejlik a néző számára, hol mindenki „olyan és az”, mint amilyennek „lennie kell”.

Ezek az álmok lesznek, melyek a naturalisztikusnak tűnő háborús helyszíneket ellensúlyozzák és érzelemmel teli, költői színt visznek az egészbe. S ezek az álmok valami olyan érzéki atmoszférát hordoznak magukban, melyek ténylegesen a szereplővé teszik őket. De visszakanyarodva a háborús film témájához, az alkotás a mellett, hogy egy teljesen új elbeszélő formát használ klasszikus értelemben nem is nevezhető háborús filmnek.

A filmnek inkább csak háttere a háború, mely előtt emberi sorsok, tragédiák peregnek. Lényegileg hadi esemény nem zajlik a háborúban, emberek nem ölik egymást különböző eszmékért (mely nagyon erős képi megoldásokban jelenik meg - az ortodox kereszt, a birodalmi sas, ugyan úgy eldőlve a film különböző szegmenseiben). A gyakran hallható gépfegyverropogás sem manifesztálódik igazán máshogy, sőt a bombázás sem igazán tekinthető egy túl erős jelenetnek, hisz közvetlenül előtte Iván játéka és a múlt előtüremkedése sokkal inkább meghatározó, és sokkoló.

Talán egyedül a két halott, kik a két vonal között hirdetik üzenetükkel jelzik, hogy itt még is csak az életekről van szó. Akárki meghalhat, akármikor a káoszban, mely a néző számára képileg még sem adott.

Technikailag a film nem sok kivetni valót hagy maga után, nagyon jól használj a kamerát, a fényeket (bár Tarkovszkij állítása szerint, nem egy jelenet közül a rosszabbik verziót választotta, talán ezért is hiányzik a jól megszokott lassúság), a színészek pedig remek munkát végeznek. S lényegileg minden olyan ellem, mely később meghatározó lesz a rendező munkásságában feltűnik a filmben (Anderj Rubljovtól, a természetig, vagy a személyes élményekig, mint például a film első mondata, mely Tarkovszkij első emléke is egyben).

Bár a film semmi képen nem kiforrott és összetett, mint a későbbi alkotásai a rendezőnek, de mindenképpen korszakalkotó, hisz mind a mellett, hogy sikeresen reformálja meg az orosz filmgyártás ezen aspektusát, még olyan költői többlettel is rendelkezik, mely már kikövezi az utat a későbbi filmek felé.

3 komment

Címkék: kritika film

A bejegyzés trackback címe:

https://colere.blog.hu/api/trackback/id/tr73758685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszisz 2008.11.09. 15:59:04

Tetszett a filmben a háború zaklatottságának és a múlt nyugalmának az ellentettje. A múlt mindig szikrázó napsütésben játszódott, a víz csillogott. A jelenben ezek csak pillanatokra tűntek fel, amikor Mása a nyírerdőben boldog, a kamera vele együtt táncol - ez az egyik legjobb jelenet.

Varga Denes 2008.11.09. 22:13:05

Nagyon nagyon régen láttam, de van egy rész, egy lány egyensúlyozik egy kidölt fatörzsön és egy katona beszél hozzá. Az Ivánban volt ugye? Nem is emlékszem miről beszélnek, de maga a kép, az örökre elraktározódott.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.11.09. 23:05:56

Igen ebbe van az a jelenet amit nyuszisz is említ, vagy legalább is az előtt egy kicsivel.
süti beállítások módosítása