Colere

Film, zene, könyv meg ami jön/jött velem szembe.

Köszönet

Köszönet a bejegyzések javítgatásáért Juditnak!

Ezeket néztem, stb.

Egy kis zene

A little bit jazz:

Oxygene & others:

Tudnivalók

Creative Commons License

In memorian D.A.

Towel Day - Don't Panic

Ezek meg szintén az enyémek

Friss topikok

Top20 film - volume 1.

2008.11.06. 14:26 paulkemp

Egyre több helyen találkoztam olyan cikkel melyben a szerző egy-egy bekezdésben megpróbálja összeállítani a saját top100-as listáját. Nos én is gondolkodtam már régóta egy ilyen bejegyzésen, de valahogy sehogy sincsen kedvem egy ilyen lista elkészít- éséhez. Így én csupán 20 filmet próbálok meg ilyen módon elétek tárni, s azok között sem próbálok értékrendet felállítni, csupán ABC sorrendbe rendezem őket.

Persze a lista közel sem tökéletes, és nem is feltétlen fedi a kedvenc húsz filmemet, ha kicsit többet gondolkodtam volna biztos eszembe ötlött volna valami, ami az egyik helyett sokkal inkább. De azt hiszem, hogy az ízlésemet és azt a mezőt, amiből a jobban kedvelt filmek kikerülnek, tökéletesen körbehatárolja ez a néhány film. De lássuk is őket:

  • Blade Runner (Ridley Scott, 1982)

Philip K. Dick regényének adaptációja az egyik legfantasztikusabb film élmény volt a számomra. A látvány, a zene mai napig bennem él, s azt hiszem, hogy ezzel nem egyedül vagyok. A filmet nagyon fiatalon láttam először, a könyvet csak utána olvastam, s lehet, hogy ez így rossz döntés volt, bár ki tudja, hisz ma is nagyon szívesen olvasom, vagy nézem Deckard furcsa viszonyulását az élethez, melyben egy robotot megöl, egyben beleszeret.

  • Cet Obscur Object du Désir (Luis Buñuel, 1977)

A spanyol mester filmjei iszonyatos varázserőt gyakorolnak rám. Szinte egytől-egyig ide kerülhetnének a listára, bár azt hiszem azzal igazságtalan lennék sokakkal szemben. A vágy titokzatos vágyára esett így a választás, azon egyszerű oknál fogva, hogy a szürreális elem oly egyszerű és kézenfekvő benne. Hisz a szerelmes férfi miért is ne látná máshogy (két színésznő játsza „a szerelem tárgyát”) bizonyos esetekben a kedvesét.

  • Det Sjunde Inseglet (Ingmar Bergman, 1957)

A hetedik pecsét volt az első Bergman fim, amit láttam a mestertől, aztán meg jött a szerelem. Max von Sydow egyszerűen zseniális, mint általában, bár a film nem csupán ezért került ide. Sokkal inkább a sakk parti miatt, melyet a halál úgy befolyásol, ahogy tetszik neki, mintha ő a szabályok felett állna.

  • eXistenZ (David Cronenberg, 1999)

A kanadai rendezőtől ide kerülhetett volna még nem egy film, de végül e mellett döntöttem, hisz mindazon túl, hogy minden olyan elemet felvonultat, melyek központi témái Cronenbergnek (ügynök, test), valami olyan plusszal rendelkezik, ami talán kissé furcsa. A film elsősorban rettentően szórakoztató, s utána mély és elgondolkodtató.

  • Fear and Loathing in Las Vegas (Terry Gilliam, 1998)

Hunter S. Thompson-nal kapcsolatban már nem igazán túl sokat tudok mondani (elég csak a Rumnaplóból kölcsönzött nickemet megnézni, hogy mennyire is szeretem). Gilliam pedig megajándékozott (Depp-pel és del Toro-val egyetemben), hogy valami olyasmit lássak, amit csak az öreg láthatott valamikor a 70-es évek elején. (R.I.P., s remélem lehet dohányozni ott, ahová kerültél).

  • Hair (Milos Forman, 1979)

A hippiségnél maradva itt van a Forman musical, mely amellett, hogy egy nagyon érzelemmel teli alkotás, olyan kritikai elemeket fogalmaz meg, melyek teljesen helytállóak a keleti-parti forradalommal kapcsolatban. Illetve az egészet átjárja valami furcsa kelet-európai hangulat, mely teljessé teszi a képet, s így se fel nem magasztalja a 60-as évek ellenkúltúráját, s e a sárba nem tiporja.

  • Happiness (Tod Solondz, 1998)

Furcsa érzés volt először végigröhögni ezt a filmet, de vessétek rám a köveket, számomra egy fekete komédia, Solondz  szexről, boldogságáról szóló alkotása. A karakterek, a történet nagyon egyben van, s hiába is próbálna akárki is meggyőzni, hogy ez egy dráma, teljesen esélytelen.

  • La Cité des Enfants Perdus (Jean-Pierre Jeunet & Marc Caro, 1995)

Kevés aranyosabb felnőtteknek szóló mesét láttam, mely ennyire elvarázsolt. A látványvilág, az álomszerűség, a karakterek fantasztikus volta talán örökre feledhetetlenné teszi számomra a sötét-ködös város utcáit és annak eseményeit.

  • La Science des Reves (Michel Gondry, 2006)

Gondry filmjei közül csupán azért ez, mert tavaly karácsonyra kaptam egy katasztrófa naptárat a barátnőmtől, s emiatt ahányszor csak haza tévedek, eszembe jutnak az álmoktól hemzsegő filmkockák, melyek utat engednek egy igazi álmodó fejébe.

  • Lost Highway (David Lynch, 1997)

Hát Lynch-en gondolkodtam egy jó darabig, s végül csupán Patricia Arquette miatt jött ki győztesen a Mulholland Dr. és az Inland Empire közül. No meg persze az örök visszatérés gondolata miatt, mely talán még zseniálisabban csapódik, mint a 12 majomban.

13 komment

Címkék: ajánló film

A bejegyzés trackback címe:

https://colere.blog.hu/api/trackback/id/tr13753947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszisz 2008.11.06. 18:22:48

Ezekből nem sokat láttam. Az álom tudományát néztem legutóbb, de már az is majdnem egy éve volt, érdekes film.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.11.06. 18:27:13

hát nekem tényleg ezek nagyjából azok az alkotások (rendezők), akik miatt szeretek filmet nézni, de lesz majd könyv, meg zene top20 is, mert időm semmi (otdk-szakdolgozat), s valamit azért szeretnék posztolni, remélem élvezhetőek lesznek ezek a hiánypótlók (bár lehet, holnap lesz annyi időm, hogy az Iván gyermekkorát megcsináljam, mert a Tarkovszkij filmekkel kezdek elmaradni)

nyuszisz 2008.11.06. 19:23:47

Nekem sincs most időm :(

Dante · http://videodrome.freeblog.hu/ 2008.11.06. 21:27:18

Az Elveszett gyermekek városa nálam együtt osztozkodik Jeunet másik kiváló darabjával, a Delicatessen-nel a legjobb francia filmek toplistájának első helyén :) Ron Perlman meg egy félisten, amennyire ronda, olyan tehetséges, és egyszerűen nincs olyan film amiben a kiválónál gyengébb teljesítményt nyújtott volna...

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.11.06. 22:24:58

a Delicatessen szintén nagyon remek, de őszintén szólva az Elveszett gyerekek a maga ártatlanságával és levegőben lebegésével sokkal nagyobb hatást tett rám.

jeffrey_goines 2008.11.07. 16:00:26

És az Amilie csodálatos élete? Én még a Delicatssen-t nem láttam, de az Amilie-től pozitívabb, optimistább filmet...fúúúú....szóval az nekem nagyon talált!

VVega · https://debugme.eu/ 2008.11.07. 20:43:42

2, azaz kettő darab alkotást láttam a listáról. Shame on me. (az én kedvenc francia filmem meg a Félelem bére)

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.11.07. 21:35:54

hát nem tudom kedves jeffrey nekem az valahogy nem, van egy másik sokkal régebbi francia film (nem jut eszembe a címe, két név, de sehogy sem ugrik be) ami ugyan azt a történet mesélési formát használja, mint az Amilie (bár ott öngyilkosak lesznek a végén, szóval annyira nem pozitív), meg egyébként is olyan naív (bár kétségtelen, hogy aranyos) film

na és melyik kettőt Vincent?

hesgotcancer · http://hesgotcancer.blog.hu 2008.11.09. 01:42:52

No ilyet, pedig Cronenbergnek, Gilliamnek meg Lynchnek is mennyi jobb filmje van :)

2008.11.11. 12:17:56

Nem rossz lista :)
Részemről ezek közül Blade Runner, Det Sjunde Inseglet, La Cité des Enfants Perdus és Lost Highway a nyerő.
Ezeket a filmeket én is igazi mestermunkának tartom. Főként A hetedik pecsét - ami számomra a mai napig Bergman legnagyobb filmje (habár szinte minden filmje zseniális).

jeffrey_goines 2008.11.12. 12:12:35

A hetedik pecsét tényleg zseniális, és nekem is az az egyik kedvenc Bergmann filmem, de ott van még a Nap végén, vagy az Ősz szonáta is...

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2008.11.12. 15:49:56

Na ja a nap vége az nem rossz fúleg, ha hozzá dojuk Woody Allennek az Őrült Harryjét (a párhuzamon el lehet gondolkodni:D)
Az Ősz szonátát viszont még nem láttam :(
süti beállítások módosítása