Colere

Film, zene, könyv meg ami jön/jött velem szembe.

Köszönet

Köszönet a bejegyzések javítgatásáért Juditnak!

Ezeket néztem, stb.

Egy kis zene

A little bit jazz:

Oxygene & others:

Tudnivalók

Creative Commons License

In memorian D.A.

Towel Day - Don't Panic

Ezek meg szintén az enyémek

Friss topikok

Kétely az utakon

2009.03.15. 12:52 paulkemp

Volt itt korábban egy kis vita kialakulóban a Buddhizmussal kapcsolatban, melyhez az a botor ígéretet tettem, hogy hamarosan tovább fűzöm, Hesse Szidhártája kapcsán (e helyett olvasgattam és nézelődtem...). Ez egésszen eddig a pillanatig nem következett be, s ráadásul most sem ugyan azon a nyomvonalon folytatom, melyen akkor elindultunk, hanem egy másik perspektívából megfogalmazott bírálattal élnék, e egyébként számomra is a legelfogathatóbb vallás skatulyájába bújtatott világnézettel. De fölösleges szócséplés helyett jöjjön néhány gondolat egy szövehez:

„[Buddha szól:]” áll „A tan kerekének elindítása” legelején. Már ezek alapján egyértelműen egy beszéddel (kinyilatkozással) állunk szemben, mely a szerzetes helyes ösvényét határolja körül. Az arany középút lesz ez, melyen az örömöktől és a szenvedéstől tartózkodva eljuthatnak a nirvána állapotába.

Már ezen a rövidke szövegen keresztül is megnyilvánul az utóbbi időben egyre nagyobb teret kapó vallás kritika a Buddhizmussal szemben. Hisz ha alaposan végigkövetjük a szöveget, ugyanazzal szembesülünk, mivel a Biblia evangéliumaiban is. Azaz iránymutatást kapunk, melyeket betartva odaérünk a célhoz, akármilyen párbeszéd, alternatíva nélkül.

Sziddhártáról ugye tudjuk, hogy a megvilágosodáshoz vezető úton rengeteg fontosabb állomáshoz elérkezik, s életét számos fordulópont színezi ki, míg végül eléri azt az életmódot, mely felszabadítja az örök körforgás alól. Ha ezt vesszük alapul, akkor igazából rögtön meg is cáfolhatjuk előző feltevésünket, hisz ki tudja, hogy a tapasztalatok milyen kombinációja ébreszti fel végül, s juttatja kialvásra.

Nagyon összetetten jelenik ez meg például a modern indiai filmművészetben. Nalin Pan filmje a „Szamszára” sokkal jobban tagolva, és a mozgókép összes eszköztárát felhasználva mutat rá ugyanerre („Minden tapasztalt segít elérni a megvilágosodást” hangzik el a filmben, s jogosan merül fel a hosszú elvonulásából visszatért szerzetesben, hogy akkor miért is csak ezt az életmódot kell megtapasztalnia, hogy ő is eljusson céljához). Illetve egy pillanatra sem feledkezzünk el a film másik kritikai vetületéről, mely Perma szájából hangzik el: az emberek megfeledkeznek a nőről, kit Gautama herceg maga mögött hagyott, pedig a történetnek ő éppen olyan fontos szereplője, mint a Buddhává vált tanító.

De térjünk vissza a szöveghez, a középúthoz, „amely megnyitja a szemeket és megvilágosítja az elmét, amely nyugalomra, megismerésre, megvilágosodásra, kialvásra vezet”. Hisz a továbbiakban leírt gondolatok alapján talán mégsem teljesen jogos az eddig megfogalmazott kritika.

A szenvedés a létezés szomja, mely a világhoz köti az embert. Vagyis az előbb felállított hevenyész kritikai lépés mondhatni csupán kibújónak tűnhet, hogy „szomjamat” alátámasszam. Érdekes akkor viszont, hogy Hesse „Sziddhártájában” (még ha nagyon szabadon is kezeli a történelmi tényeket, s inkább a fikció talajára helyezi a regényét) pont arra akar rámutatni, hogy senki számára nincsen kikövezett út, csupán sejtelmes ösvények, melyek közül az egyik elvezet önmagához, ha azokon hajlandó tudatosan járni.

Tudatosan járni viszont nem feltétlen egy életmódot takar véleményem szerint, sokkal inkább egy tudatállapotot, mely igaz könnyebben elérhető egy (akár az arany középút által feltárulkozó) életmódon keresztül, de nem egyértelműen szükséges hozzá. A cél objektív, de a hozzávezető utak talán végtelenek.

Talán az aspektusok ezen tájképének végtelene csúszik el, s korlátozódik le egy helyes útra, pontosabban egy „nemes nyolcágú ösvényre”, mely a biztos siker ígéretével csábít. Természetesen szó sincsen róla, hogy ez valójában Buddha tanítása, inkább tűnik ez egy olyan erőszaktételnek számomra, mint amit a kereszténység megtett Jézus „igéjével”.

De mielőtt csupán ostoroznék, vegyük végig a nyolc ösvényt: „helyes nézetek, helyes elhatározás, helyes beszéd, helyes viselkedés, helyes életmód, helyes törekvés, helyes gondolkozás, helyes elmélyedés”. Így végigrohanva rajtuk elsőre csupán egy általánosságokat felsoroló „nyolc parancsolatnak” tűnik, mely nem célalapú etikára, hanem cselekedetek okaira vonatkozik. De már ebből nyilvánvalóvá válik, hogy nem feltétlen azt akarja meghatározni, hogy mit cselekedj, hanem hogy mikét és hogyan tedd azt.

Talán elsőre nem úgy tűnik, hogy ez bármit is megváltoztatna az egész reflexióján, de mégis (ha már csak pozitív és negatív törvényekként tekintünk rájuk) valami megváltozik. Ez pedig annyi lesz, hogy leválasztható az egész törzséről, s olyan irányelvként jelenhet ez meg, mely nem csupán a szenvedés megszüntetéséhez vezethet el, hanem egy jobb, teljesebb élethez is.

Mindenesetre ez természetesen nem mentesíti a vád alól, mely szerint egy helyes útként bontakozik ki előttem (bár egy vallás mi mást is mondhatna, így európai fejjel végiggondolva). Ez pedig elfogadhatatlannak tűnik, azzal egybevetve (mint ahogy ez korábban is kifejtettem), hogy „Minden tapasztalat segít elérni a megvilágosodást”.

 

3 komment

Címkék: kritika

A bejegyzés trackback címe:

https://colere.blog.hu/api/trackback/id/tr11003323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyuszisz 2009.03.17. 21:10:38

Azt nem nagyon értem ebben az egészben, hogy amikor valaki eléri a megüresedést, akkor annak a célja az hogy észrevegyen valamit amit eddig nem lehetett, és akkor azt is leküzdi és ismét felfedez valamit? Ez ilyen végtelen folyamat, vagy ha valaki elérte, akkor csak a semmi van?
Nekem ez az egész olyan, mintha valaki arra törekedne, hogy szellemmé váljon, olyan kísértetté, mint a filmekben.

paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.03.18. 12:53:13

A semmi elérése szerintem - de ezt majd vagy Primander, vagy VicGilson elmondja reményeim szerint - csupán arra szolgál, hogy belásd, hogy a jelenségek villága csupán illúzió, s ennek belátása az első lépés a megvilágosodás ösvényén (mely persze teljes mértékben szubjektív, azaz egyedi minden esetben).

Pimander · http://pimander.blog.hu 2009.04.06. 11:11:21

Természetesen a buddhizmusban is - mint minden vallásban - megfigyelhető egyfajta kizárólagosságra törekvés, már csak abból eredően is, mert semmilyen "vegytiszta" vallás nem létezik, mindet a hívők, követők közössége tart fenn, értelmez, formál. Ez logikus is, hiszen, ha egy másik világnézetet tartanánk jobbnak, célra vezetőbbnek, akkor miért ezt követnénk? Bár, talán éppen a buddhizmusban van jelen ez legkevésbé, egyes intellektuális buddhista irányzatokban meg egyáltalán nem, sőt ezek más vallásokat is képesek elfogadni a szellemi "fejlődés" egy-egy állomásának. Sőt: amit én nagyon fontosnak tartok, hogy a buddhizmusban végül önmaga (a vallási külsőségek, ragaszkodások, eszmék) felszámolásának szükségessége is benne van, ennek belátását máshol nem nagyon látom.
De ami szerintem a lényeges kérdés, hogy az a módszer, amit egy vallás hirdet, elvezet-e ahhoz a célhoz, amit kitűzött. Minden más – például, hogy mi a sorsa a történelmi Buddha feleségének – ebben az összefüggésben csak akkor lényeges, ha annak van valamilyen szerepe a válaszban (egyébként bizonyos szempontból van, de szerintem csak Buddha szempontjából).
Azt nem nagyon értem, mi a baj azzal, hogy egy „iránymutatást kapunk, melyeket betartva odaérünk a célhoz, akármilyen párbeszéd, alternatíva nélkül”. Az alternatíva az, hogy vagy ezt választod, vagy nem, rajtad múlik, a párbeszédnek meg igenis helye van, ezt éppen a vallásalapító fogalmazta meg, amikor azt mondta követőinek: semmit se fogadjanak el pusztán szavai által, csak ha saját maguk is megtapasztalták. Sőt, Buddha ki is zárta legkedvesebb tanítványát, Ánandát a rendből, mert bár elméleti tudásban felülmúlhatatlan volt, nem volt megfelelő „jógatapasztalata”.
Ami a nemes nyolcrétű ösvényt illeti: valóban nem tudjuk, hogy a tapasztalatok milyen láncolata juttat el végül a célhoz, de ez az iránymutatás azért elég tág kereteket biztosít a „külsőségeket” illetően, az előírások mindegyike a cél eléréséhez szükséges feltétel. Inkább egyfajta tartalomnak mondanám, mint formának. Egyébként a hagyomány ismer más utakat is, olyanokat is, amelyeket a buddhizmus is elfogad, csak ezek kivételes pillanatokban elérhetők, rendkívül kevesek számára, ezekre várni hiú ábránd lenne. A többségnek a nehezebb út marad.
süti beállítások módosítása